måndag 17 maj 2010

Graviditets symtom

Ja nu har ju graviditets symtomen börja göra sej på tal, tröttheten är obotlig, spelar ingen roll hur mycket ja sover så är jag lika trött som om jag sovit 1 timme på hela natten. Kissnödig var och varannan minut och idag har även dessa jobbiga sura uppstötningar gett sej till känna! Dock har jag sluppit illa måendet än så länge, ja vem vet kanske är det en liten tös som ligger och gror där inne? Med Charlie mådde ja så fruktansvärt illa och kräktes dag som natt, och när jag väntade Novis mådde ja knappt illa alls.

Här kommer lite fakta ang halsbränna och sura uppstötningar:

Halsbränna under graviditet
Det är vanligt att gravida kvinnor drabbas av halsbränna. Att sura uppstötningar och halsbränna är så vanligt under en graviditet beror på flera saker. Dels ökar trycket på magsäcken när barnet växer och tar mer plats, dels förändras hormonbalansen. Under graviditeten stiger halterna av hormonet progesteron och man vet att progesteronet påverkar ringmuskeln i matstrupen så den får svårare att sluta tätt.

Hur undviker jag halsbränna under graviditeten?
•Klä dig löst och ledigt. Undvik åtsittande kläder.
•Ät hellre många små måltider än några stora.
•Undvik fet eller kryddstark mat.
•Försök stressa ner, framför allt innan du ska äta.
•Ge din kropp tid att smälta maten.
•Undvik att böja dig ner eller ligga raklång direkt efter en måltid.
•Drick te eller kaffe utan koffein och undvik kolsyrad dryck.

Inga kommentarer: