torsdag 19 februari 2009

Emma tycker till

Ja läste på Lindas blogg idag att hon läst en insändare i tidningen om någon person som tyckte att det för för jävligt att ha stora syskonet på dagis medans man är mamma ledig med lillsyskonet, att man var lat osv, sedan läste jag på Familjeliv om någon som tyckte att det var för jävligt att man som föräldrar väljer att båda ska jobba heltid "varför skaffar man barn om man bara träffar dem 4 timmar om dagen".

När läste dessa två saker idag blev jag ganska irriterad! Varför måste alla andra som inte tycker som och gör som dom vara en dålig förälder? Och hur orkar dom bry sej så mkt om va andra gör? Vist får alla tycka vad man vill om saker och ting men man behöver ju inte tala om för halva sverigen befolkning att dom är kassa som föräldrar (en viss överdrigt från min sida nu ....) varför kan man inte bara säga att så här gör vi och jag tycker det är bra?
Vist kan ja reagera i ilska på hur handra gör så klart, tex om någon skulle ge sitt barn cola, pan pizza och godis varje dag, men då handlar det ju om barnets hälsa!

Men eftersom att alla tycker så mkt nu för tiden så ska ja oxå TYCKA!

Jag tycker att det är helt ok att ha stora syskonet på dagis om man är mamma ledig med det andra barnet, stora syskonet behöver få social träning och få kompisar och kanske bara mår bra av att slippa tjatiga mamma en stund ;) Men jag tycker även att det är helt ok att ha storasykonet hemma oxå, man kan ju gå på öppna förskolor nån dagar i veckan så barnet får leka och träffa andra barn osv. Men jag valde att ha charlie hos dagmamma 15 timmar i veckan - 9-14 mån till ons och det har för oss funkat jätte bra och han älskar det =) Huvud saken våran familj mår bra av det och alla är glada och nöjda =) Sen kände jag att jag ville ha lite egen tid med Nova oxå, bara man ser till att ge storasyskonet oxå egen tid ibland, ja tror alla barn behöver egen tid med sina föräldrar då och då =)

Ang att jobba heltid så tycker ja även det är helt ok, vi säger att båda föräldrarna jobbar 7 till 16 och lämnar halv 7 och hämtar halv 5 fem dagar i veckan så tror ja absolut inte att barnet mår nått sämre utav det! Man får helt enkelt se till att hitta på en massa roliga saker på helgerna med barnen =) Jag håller ju som ni vet just nu på att söka jobb och jag söker ju bara heltidsjobb och fredde jobbar mer än heltid skulle ja säga. Just nu jobbar ja ju bara extra, barnen går på dagis efter de tider ja jobbar och går 9-14 dom dagar ja är arbetslös, men ja kan ju välja att ha barnen hemma en sån dag om ja vill som tex ida, detta tycker jag är helt suveränt, men man blir ju inte rik av det så jobb är absolut ett viktigt alternativ =) "hemma mamma" som dom kallar det på Famileliv är inte min grej, men inte är väl ja en dålig förälder för att ja vill jobba heltid? Det kan då inte ja på står iaf..

Så nu har ja oxå tyckt till! =)

Inga kommentarer: